29 اسفند 1402

مرکز تخصصی مهدویت

اَللَّهُمَّ صَلِّ علي مَوْلانا وَ سَيِّدِنا صاحِبِ الزَّمانِ

یادگاری‌های حضرت معصومه(س) برای دختران عصر انتظار

حجت‌الاسلام الیاسی؛ مولف کتاب «دردانه دهر» با بیان اینکه بخش اعظم مقامات حضرت معصومه(ع) به دلیل تبعیت از امام‌زمان‌شان است، گفت: ایشان ثابت کردند حیا به معنای انزوا و گوشه‌نشینی نیست. آنها که می‌خواهند جایگاه دختر را در اسلام و تشیع را دریابند به زیارت حرم ایشان بروند.

حجت الاسلام «هادی الیاسی» در سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه(س)، به همراهی و تبعیت آن بانوی بزرگوار(س) از امامان زمان خویش اشاره و اظهار کرد: نخستین گام در همراهی با امام زمان و رسیدن به سعادتی که خدا برای آدمی از مسیر این همراهی در نظر گرفته، معرفت به امام هر عصر و زمان است.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: حتی معرفت توحیدی در گروی معرفت به امام است چنان که امام حسین(ع) در حدیثی درباره معرفت الله فرمودند، معرفت الله یعنی معرفت مردم هر عصری نسبت به امام زمان‌شان. اگر کسی در وادی توحید به جایگاهی می رسد که اهل بیت(ع) او را مصداق بندگی برمی شمارند اعم از اصحاب و امامزادگان همچون حضرت سلمان و ابوذر یا حضرت علی اکبر(ع) و حضرت عباس(س) و در میان بانوان کسانی همچون حضرت خدیجه(س)، حضرت زینب کبری(س) و خانم فاطمه معصومه(ع)، به دلیل معرفت تام و تمامی است که نسبت به امام زمان خود یافته و الگوی عبودیت شده اند.

وی با بیان اینکه گام دوم در معیت با امام زمان(عج) اطاعت و پذیرش بی چون و چرا است، گفت: امام حسین(ع) در حدیثی که به آن اشاره شد بر اطاعت مردم از امام تصریح می کنند.

حجت الاسلام الیاسی تسلط مربی بر متربی را اصلی اساسی در تعلیم و تربیت دانست و تصریح کرد: زمانی نقش تربیت تکمیل می شود که همراه با تسلط مربی بر متربی باشد همچون ورزش قهرمانی که ورزشکار هر چه بیشتر تحت اوامر مربی و گوش به فرمان او است درصد موفقیتش افزایش می یابد.

وی تأکید کرد: منتظران هم باید واجب الاطاعه بودن امام را برای سعادت دنیا و آخرت خود بپذیرند هر چه طاعت پذیری ما بیشتر باشد جایگاه والاتری نزد اهل بیت(ع) می یابیم همچون حضرت عباس(ع) که در زیارتنامه ایشان می خوانیم: «اَلسّلامُ عَلیک أیهَا الْعَبْدُ الصّالِحُ الْمُطِیعُ للّه وَلِرَسُولِهِ وَلاِءمِیرِالْمُؤمِنِینَ وَالْحَسَنِ وَالْحُسَینِ».

حجت الاسلام الیاسی در ادامه بیان کرد: حضرت فاطمه معصومه(س) نیز در ارتباط با امامان زمان خویش چنین بودند یعنی هم معرفت به آن مقام داشتند و هم از آنها تبعیت و اطاعت محض می کردند و با همین روحیه در مکتب اهل بیت(ع) به جایی رسیدند که حرمشان ملجأ عالمان و عالمیان است. آنها که می خواهند جایگاه و مقام دختر و زن را در مکتب اسلام و تشیع دریابند به زیارت حرم کریمه اهل بیت(ع) بروند و احترام و تکریم مقام آن بانو(س) توسط اقشار مختلف را از نزدیک ببینند.

وی با اشاره به دعای «اللّهُمَّ ارْزُقْنا تَوْفِيقَ الطّاعَةِ، …» و طلب حیا و عفت برای زنان در این دعای امام زمان(عج)، گفت: به تصریح روایات، کسی که حیا ندارد ایمان ندارد یعنی حیا میوه ایمان است. وقتی کریمه اهل بیت(ع) از جانب امام زمان خویش معصومه لقب گرفته یعنی اهل ایمان و به دور از معصیت بوده و ثمره این حیا در حیات فردی، اجتماعی، سیاسی و عبادی ایشان مشهود است چنان که در جریان هجرت از مدینه به مرو که مسیر طولانی برای یک بانو بود جلوه های این حیا را نشان داده اند.

حجت الاسلام الیاسی با بیان اینکه حیات سیاسی اجتماعی حضرت معصومه(س) ثابت می کند حیا به معنای انزوا و خانه نشینی نیست، گفت: حیا یعنی رعایت ملزومات و چارچوب های حلال و حرام الهی در سخن گفتن، در پوشش، در تعامل و رفت و آمد و … اگر دژ ایمان و حیا حفظ شود نه کسی نفوذ می کند نه انسان آسیب می بیند. سیره حضرت فاطمه معصومه(س) مملو است از جلوه های اثرگذار حیا.

مولف کتاب «دردانه دهر» درباره ابعاد الگوبخش سیره حضرت معصومه(س) برای دختران عصر انتظار فرج امام زمان(عج)، خاطرنشان کرد: جایگاه و مقام و شأن رفیع حضرت معصومه(س) در دنیا، آخرت و قیامت که در روایات و زیارت ایشان تصریح شده بهترین مشوق دختران برای چشم داشتن به سیره ایشان و تبعیت و الگوبرداری از آن است.

گفتگو از آمنه مستقیمی – نقل از خبرگذاری شبستان.