30 فروردین 1403

مرکز تخصصی مهدویت

اَللَّهُمَّ صَلِّ علي مَوْلانا وَ سَيِّدِنا صاحِبِ الزَّمانِ

مدیر مركز تخصصی مهدویت مطرح كرد: رشد هزار برابری كتاب‌های مهدوی به بركت انقلاب/هنوز با جامعه منتظر فاصله داریم

حجت الاسلام والمسلمین كلباسی با اشاره به رشد فعالیت های مهدوی به بركت انقلاب اسلامی، گفت: چند هزار عنوان كتاب در این ۴۰ سال منتشر شده است در حالی كه پیش از انقلاب شاید كتب تالیفی در حوزه مهدویت به ۵۰ عنوان هم نمی رسید كه بعضا انحرافی هم بود.

به گزارش روابط عمومی مركز تخصصی مهدویت،حجت الاسلام والمسلمین «مجتبی كلباسی» در گفت وگو با خبرگزاری شبستان و در تشریح خدمات متقابل مهدویت و انقلاب، اظهار كرد: انقلاب اسلامی با پیروزی خود در بسیاری از ابعاد و معیارها موجبات رشد فرهنگی و علمی كشور را فراهم كرد كه در همین راستا در عرصه مهدویت نیز تحولات و رشد قابل توجهی صورت گرفته است.

مدیر مركز تخصصی مهدویت ادامه داد: در حوزه مهدویت تنها در عرصه تالیف كتب در مقایسه با قبل از انقلاب اسلامی شاهد دستاوردها و توفیقات متعددی هستیم، زمانی كه منشورات عرصه كتاب های مهدوی را در این۴۰ سال مورد بررسی قرار می دهیم، مشهود است كه چند هزار عنوان كتاب در این 40 سال منتشر شده است در صورتی كه پیش از انقلاب شاید كتب تالیفی در حوزه مهدویت به ۵۰ عنوان هم نمی رسید البته كه محتوای برخی از آن كتب نیز انحرافی بود و این یك رشد هزار درصدی را نشان می دهد.

كلباسی با بیان اینكه بعد از انقلاب اسلامی در عرصه مهدویت به پهنه ها و موضوعات جدیدی پرداخته شد، گفت: مسائل اجتماعی، سیاسی، روانی، خانواده و تربیتی با رویكرد مهدوی در قالب كتاب و منشورات اخلاقی تالیف شد تا مهدویت به مثابه یك اندیشه نیرومند در رقابت با اندیشه های موعودگرایی كه در جهان مطرح است، به نحو قابل قبولی خود را نشان دهد.

مدیر مركز تخصصی مهدویت با اشاره به اینكه كتب تالیفی به بركت انقلاب اسلامی در موضوع مهدویت به همه اقشار جامعه نظر دارد، تصریح كرد: كتب مهدوی هم ویژه اقشار فرهیخته و سطوح بالای علمی تالیف شد و هم ویژه لایه های متوسط جامعه، كودكان، پیش دبستانی ها و مهدهای كودك به نشر رسید و این یك رشد فرهنگی و علمی است كه جای بررسی و تامل دارد.

وی تاكید كرد: در عرصه های هنری نیز قبل از انقلاب تنها در حوزه سرودها و بسیار محدود به موضوع مهدویت پرداخته می شد اما امروز به بركت انقلاب اسلامی، ده ها فیلم، مجموعه های تصویری، مستند و انیمیشن پیرامون مهدویت ساخته شده است و این گام مهمی در عرصه تبلیغات رسانه ای بوده اگر نگاهی به آمار برنامه های صوتی و تصویری مهدویت داشته باشیم، این پیشرفت ها به وضوح قابل مشاهده است.

كلباسی با بیان اینكه انقلاب اسلامی موضوع مهدویت را كه باوری اصیل در اسلام و در تمام فرق و مذاهب دارای اهمیت بود، به موضوع اساسی جامعه تبدیل كرد، افزود: قبل از انقلاب، مهدویت در جامعه به نحو بایسته و شایسته مورد توجه نبود اما امروز هزاران نفر از طرق مختلف مكتوب، حضوری، مجازی و یا كلاس های معمول، آموزش های مهدوی را كسب كرده اند تا فعالیت های چشمگیری در این عرصه در جامعه شكل گیرد البته تمام این اقدامات مقدمه عمل و تشكیل جامعه منتظر است كه فاصله ما تا آن نقطه مطلوب نسبتا زیاد است.

مدیر مركز تخصصی مهدویت در پاسخ به این سوال كه انقلاب در ادامه مسیر حیات خود برای زمینه سازی ظهور چه گام ها و اقداماتی باید داشته باشد، ابراز كرد: شناخت علمی و جامع مهدویت و ترسیم راهبردها برای جامعه منتظر امری بسیار مهم است اگرچه در اسناد بالادستی نظام به این موضوع پرداخته شده است اما در سطوح و لایه های بعدی این فاصله با آنچه باید رخ دهد، بسیار است.

وی اضافه كرد: جامعه منتظر یك جامعه معنادار و در حال حركت به مقصدی مشخص است لذا تشكیل این جامعه نیازمند برنامه ریزی بسیار گسترده در عرصه های آموزشی و فرهنگی است بنابر این، ما باید بحث انتظار و حركت به سمت آن جامعه موعود را در برنامه های خود داشته باشیم كه این نیز جزء اصول مسلم اسلام و قرآن است.

كلباسی تصریح كرد: برای رسیدن به جامعه منتظر و زمینه سازی دولت كریمه مهدوی باید در جامعه اهداف و برنامه های بلندمدت و میان مدت را ترسیم و به سمت آنها حركت كرد.

مدیر مركز تخصصی مهدویت با بیان اینكه برای رسیدن به جامعه منتظر كاستی های فكری و عملی در كشور وجود دارد، گفت: در ترسیم راهبردها، جامعه منتظر و ابعاد مختلف آن و همچنین طریق وصول به آنها ضعف هایی داریم كه برای رفع شان باید كار عمیق شود.

وی در پایان خاطرنشان كرد: امروز علی رغم تمامی تلاش های صورت گرفته تنها یك درس مداوم خارج مهدویت در حوزه های علمیه داریم در حالی كه با توجه به وزن مهدویت در مجموعه معارف دینی، احتیاج داریم حداقل چندین درس خارج قوی در این زمینه داشته باشیم تا ابعاد مهم آن مورد كنكاش دقیق قرار بگیرند و نظریاتی پیرامون این مباحث ارائه شود و براساس آنها برنامه های عملی و راهكارها ترسیم شود.