4 اردیبهشت 1403

مرکز تخصصی مهدویت

اَللَّهُمَّ صَلِّ علي مَوْلانا وَ سَيِّدِنا صاحِبِ الزَّمانِ

همایش عاشورا و انتظار

فهرست مطالب:

به گزارش دبیرخانه همایش عاشورا و انتظار ، همایشی با این عنوان در تاریخ پنجشنبه 10 اسفند ماه سال 1385 ( سال پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم ) ، با حضور اساتيد، دانشمندان و صاحب‌نظران با همكاری مركز مطالعاتی خیمه و مركز تخصصی مهدویت ، در سالن اجتماعات مدرسه عالی دالشفای قم برگزار گردید .

براساس این گزارش از اندیشمندان و صاحب نظران دعوت شد تا با ارسال مقاله در موضوعات زیر در این همایش شركت كنند؛

  1. دلایل پیوند عاشورا و انتظار
  2. درس‌های عاشورا برای منتظران
  3. عوامل غیبت با تكیه بر واقعه كربلا
  4. بررسی صفات مشترك یاران امام حسین(ع) و امام مهدی(عج)
  5. بررسی اوصاف مشترك امام حسین(ع) و امام مهدی(عج)
  6. چگونه استفاده بهینه از فرهنگ عاشورا برای گسترش و تعمیق فرهنگ مهدوی در میان جوانان
  7. بررسی علل حساسیت دشمنان نسبت به گسترش فرهنگ عاشورا و انتظار
  8. اهمیت دو عنصر عاشورا و انتظار از نگاه مستشرقین
  9. نقش عاشورا در مصاف نهایی حق و باطل
  10. ظرفیت‌شناسی عاشورا برای گسترش فرهنگ انتظار
  11. نقش فرهنگ عاشورا در جلوگیری از تهاجم فرهنگی در عصر انتظار
  12. عاشورا و حقیقت انتظارـ عاشورا و تبیین صحیح انتظار
  13. نقش عاشورا در زمینه‌سازی ظهور
  14. نقش توسل و عزاداری سیدالشهداء(ع) در زمینه‌سازی ظهور و تربیت نسل منتظر
  15. بررسی وضعیت سیاسی، اجتماعی عصر امام حسین(ع) و دوران پیش از قیام امام مهدی(عج(
  16. تحلیل رجعت امام حسین(ع) در عصر ظهور
  17. بررسی وضعیت سیاسی، اجتماعی عصر امام حسین(ع) و دوران پیش از قیام امام مهدی(عج)
  18. نقش جوانان در قیام دو امام(ع)
  19. سیره و اخلاق دو امام(ع(
  20. نقش زنان در قیام دو امام(ع(
  21. نقش عاشورا در ایجاد و شكل‌دهی جامعه منتظر
  22. نقش عاشورا در زمینه‌سازی جهانی برای ظهور
  23. نقش انتظار در گسترش فرهنگ عاشورا
  24. نقش انتظار در خرافه‌زدایی از عاشورای حسینی
  25. آسیب‌شناسی انتظار و عاشورا
  26. نقش رسانه‌ها بویژه صدا و سیما در تبیین رابطه بین عاشورا و انتظار
  27. اهمیت و جایگاه امر به معروف و نهی از منكر و قیام امام حسین(ع) و قیام امام زمان(عج)
  28. اصلاح و عدالت انگیزه‌های قیام امام حسین(ع) و حضرت مهدی(عج)
    • حالت انتظار باید در جهان فراگیر شود

آیت‌الله استادی در همایش عاشورا و انتظار گفت: حالت انتظار باید در جهان فراگیر شود تا وعده الهی محقق گردد.

عضو مجلس خبرگان رهبری در همایش عاشورا و انتظار با اشاره به آیات و روایات گفت: مخالفت با دین و دین‌داری از قبل از بعثت رسول خدا(ص) بوده است و تاكنون نیز ادامه دارد.

آیت‌الله رضا استادی، امامت و ولایت را ادامه بعثت پیامبر اعظم(ص) دانست و خاطرنشان كرد: متأسفانه بعد از رحلت رسول اكرم(ص) نوعی انحراف در جامعه به وجود آمد كه امام حسین(ع) با نهضت عاشورا درصدد جلوگیری از این خط انحرافی برآمد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌كه وعده الهی حكومت صالحان در جهان و حاكمیت عدل و پاكی در جهان است اظهار داشت: آن‌چه می‌تواند مردم را به وعده الهی نزدیك كند احیاء و گسترش حادثه كربلا و عاشورا است.

 

وی عزاداری و لعن ظالم را از عوامل زنده نگه داشتن عاشورا ذكر كرد و بیان داشت: باید ظالم را لعن نمود و این لعن شامل حال كسانی می‌شود كه در طول تاریخ ظلم كردند و حتی شامل كسانی می‌شود كه امروز با حاكمیت دین خدا در جهان مخالفت می‌كنند.

استادی در عین حال گفت: عزاداری و لعن تنها كافی نیست، بلكه باید در انتظار تحقق وعده الهی باشیم و این جاست كه عاشورا و انتظار با یكدیگر پیوند می‌یابد.

امام جمعه موقت قم در ادامه عاشورا و انتظار را مقدمه وعده الهی دانست و تصریح كرد: اگر عاشورا و انتظار توامان باشد وعده الهی محقق خواهد شد و زمان تحقق وعده الهی نیز به خود عاشوراییان و منتظران بستگی دارد.

استادی با بیان این كه باید حالت انتظار در جهان فراگیر شود تا وعده الهی محقق گردد، تأكید كرد: باید تلاش نماییم با عاشورا و انتظار خودسازی نماییم و زندگی خود را به گونه‌ای بسازیم كه در زمان ظهور امام زمان(عج) از جمله یاران ایشان قرار گیریم.

این استاد حوزه علمیه در پایان گفت: عاشورا و انتظار با یكدیگر پیوند خورده‌اند و اگر اهداف قیام امام حسین(ع) و آرمان‌های امام زمان(عج) مورد توجه قرار گیرد، وعده الهی محقق خواهد شد كه وظیفه ما فراهم نمودن مقدمات آن وعده الهی است.

  • واقعه عاشورا یكی از مراحل ظهور امام عصر(عج) است

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی، هدف از قیام عاشورا را ایجاد انگیزه برای درگیری در جهاد اكبر و افزایش بصیرت بشر برای حضور در صف حق و باطل دانست و گفت: عاشورا مهم‌ترین عبادت تاریخی بوده و یكی از مراحل ظهور امام عصر(عج) می‌باشد.

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمهدی باقری رئیس فرهنگستان علوم اسلامی در همایش عاشورا و انتظار گفت: جامعه مهدوی، جامعه آرمانی است كه بر محور وجود امام زمان(عج) شكل می‌گیرد و همه انبیاء تحقق این جامعه را به بشریت داده‌اند.

وی افزود: عصر ظهور عصر تجلی ولایت حق است و همه معاش شیعه بر محور ولایت حق شكل می‌گیرد.

حجت‌الاسلام باقری خاطرنشان كرد: امید به آینده روشن یكی از انگیزه‌های بشر است و در فطرت انسان نیز میل به آن وجود دارد و با ظهور امام عصر(عج) به این میل، جامه عمل پوشانده خواهد شد.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با بیان این كه تحقق ظهور امام عصر(عج) جزء میثاق همه انبیاء بوده است اظهار داشت: همه انبیاء به نوعی مقدمات ظهور امام زمان(عج) را فراهم كرده‌اند و با ظهور ایشان همه عالم بر آن حضرت سجده می‌كنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود هدف از قیام عاشورا را ایجاد انگیزه برای درگیری در جهاد اكبر و افزایش بصیرت بشر برای حضور در صف حق و باطل دانست و گفت: عاشورا مهم‌ترین عبادت تاریخی بوده و یكی از مراحل ظهور امام عصر(عج) می‌باشد.

وی در پایان تأكید كرد: جاری كردن فرهنگ عاشورا در مسیر تحقق ظهور یكی از وظایف حوزه است.

  • امام مهدی(عج) مظهر تحقق عدالت خداوند است

حجت‌الاسلام و المسلمین حسینی از اساتید حوزه علمیه قم در همایش عاشورا و انتظار گفت: امام مهدی(عج) مظهر تحقق عدالت و قدرت خداوند است.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید معزالدین حسینی از اساتید حوزه، در همایش عاشورا و انتظار آگاهی، آزادی و عدالت را اهداف مشترك انقلاب عاشورا و انقلاب مهدوی عنوان كرد.

وی با بیان این كه تمام انقلاب‌های بشری كه برخاسته‌ از فطرت الهی هستند به دنبال دست‌یابی به حقیقت می‌باشند، خاطرنشان كرد: انقلاب عاشورا به جهت بازگرداندن یك آگاهی نفی شده در تاریخ اسلام برپا شده است.

این محقق و نویسنده گفت: جهل، تمام جامعه اسلامی را پس از گذشت نیم قرن از پیامبر اكرم(ص) فرا گرفته بود و بدین جهت آزادی از اسارت باطنی و ظاهری از اهداف انقلاب حسینی بوده است.

وی حكومت مهدوی و انقلاب حسینی را در یك راستا دانست و افزود: تمام ائمه، مظهر اعلای عدالت خداوند هستند و در حكومت امام عصر(عج) هر حقی به حق‌دار می‌رسد.

حجت‌الاسلام حسینی، امام مهدی(عج) را مظهر تحقق عدالت و مظهر قدرت خداوند دانست و اظهار داشت: همه بركات براساس عدالت در عصر امام مهدی(عج) ظاهر خواهد شد و همه از نعمات پروردگار بهره‌مند می‌شوند.

این استاد حوزه با بیان این‌كه امروز ابرقدرت معنوی یعنی انقلاب ایران در برابر ابرقدرت مادی قرار گرفته است، خاطرنشان كرد: جنگ حق و باطل در طول تاریخ وجود داشته است و تا امروز نیز ادامه دارد. اگر ما قدر مكتب و انقلاب خود را بشناسیم یك ابرقدرت معنوی در جهان هستیم.

وی فهم توحید را گمشده بشریت دانست و گفت: همه مسایل پیچیده مهدویت با فهم توحید روشن می‌شود.

حجت‌الاسلام حسینی در پایان تأكید كرد: ولایت مهدی(عج) تجلی حقیقت هستی و ظهوردولت عدل خواهد بود.

  • تشكیل حكومت جهانی امام مهدی(عج) رخداد قطعی تاریخ است

دكتر موسوی گیلانی، استاد حوزه و دانشگاه در همایش عاشورا و انتظار تصریح كرد: تشكیل حكومت جهانی امام مهدی(عج) رخداد قطعی تاریخ است ولی متأسفانه در دهه‌های گذشته ظرفیت‌سازی لازم برای آن صورت نگرفته است.

دكتر سیدرضی موسوی گیلانی به تبیین فلسفه ارگانیك از عاشورا و غیبت پرداخت.

وی خاطرنشان كرد: مبعث، غدیر، عاشورا، غیبت و تشكیل حكومت جهان پنج رخداد مهم است كه هر یك از این رخدادها به علت وقوع رخداد قبلی است.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌كه رخدادهای تاریخی جریان منطقی با هم دارند، اظهار داشت: عاشورا نتیجه منطقی تحریف غدیر است و تقیه ائمه(ع) بعد از عاشورا نیز نتیجه ظلم فراوانی است كه نسبت به ائمه(ع) صورت گرفته است و در نهایت منجر به غیبت شده است.

وی خاطرنشان كرد: عاشورا موجب شد تا نتایج تاریخی دیگری به وجود آید و غیبت امام زمان(عج) نیز در اوج تظلم رخ داد.

موسوی گیلانی با اشاره به این كه فرهنگ عاشورا و مهدویت در طول تاریخ ماندگار شد، گفت: ظهور مهدی، نفس پیام امام حسین(ع) در عاشورا است كه تمام پیام انبیاء و ائمه را به كمال خواهد رساند.

وی با بیان این مطلب كه در طول تاریخ شیعه، فرهنگ عاشورا شكل گرفته ولی میان فرهنگ عاشورا و مهدویت گسست احساس می‌شود، خاطرنشان كرد: متأسفانه در دهه‌های گذشته ظرفیت‌سازی لازم برای فرهنگ مهدویت صورت نگرفته است.

این محقق و نویسنده در پایان تصریح كرد: حوزه حكومت، حوزه عرفان و عرصه‌های اجتماعی از اساس‌های مهدویت هستند كه باید به این اساس‌ها توجه ویژه شود.

  • زبان سینما بهترین ابزار برای اشاعه فرهنگ عاشورا و انتظار است

فرج‌الله سلحشور، كارگردان صاحب‌نام سینمای كشور در همایش عاشورا و انتظار گفت: زبان سینما و تلویزیون بهترین ابزار برای اشاعه فرهنگ عاشورا و انتظار است.

فرج‌الله سلحشور گفت: انتظار و عاشورا از بحث‌های اساسی مذهب ماست، اما متأسفانه هنرمندان ما با این مقوله‌ بیگانه هستند.

وی گفت: علت بیگانگی سینما و تلویزیون ایران با مقوله‌های اسلامی، انتظار و عاشورا این است كه سینما و تلویزیون ما عضوی از سینما و تلویزیون دنیاست و موسسان سینما، آن را در دو جهت خدمت به فرهنگ قرآن و اهل‌بیت(ع) را راه‌اندازی نكرده‌اند.

كارگردان سریال مردان آنجلس با بیان این كه سینما و تلویزیون ما كوچك‌تر از انقلاب و قرآن است، خاطرنشان كرد: در مراكز آموزشی، هنرمندان با این هدف تربیت نمی‌شوند كه عاشورا و انتظار را عرضه شوند.

وی تأكید كرد: اگر بخواهیم فرهنگ عاشورا و انتظار را ترویج كنیم باید هنرمندان ما مذهبی تربیت شوند.

سلحشور با بیان این كه باید حوزه‌های علمیه سناریو نویسی را فراگیرند، گفت: كتاب و دفتر تنها پاسخ‌گوی نیاز ما نیست، بلكه علما باید سناریو بنویسند و در اختیار هنرمندان قراردهند، زیرا تنها در این زمینه كمبود احساس می‌شود.

وی با اشاره به بیش از یك میلیارد مخاطب سریال مردان آنجلس در سراسر جهان خاطرنشان كرد: زبان سینما و تلویزیون بهترین ابزار برای اشاعه عاشورا و انتظار است.

وی با اشاره به فعالیت‌های منفی گسترده غرب با بهره‌گیری از سینما و تلویزیون، از حوزه‌های علمیه خواست تا هر چه بیش‌تر در این زمینه فعالیت كنند.