28 فروردین 1403

مرکز تخصصی مهدویت

اَللَّهُمَّ صَلِّ علي مَوْلانا وَ سَيِّدِنا صاحِبِ الزَّمانِ

دفاع از پایان نامه نقش و تبیین امدادهای غیبی در ظهور و قیام حضرت مهدی(عج)

فهرست مطالب:

پایان نامه نقش و تبیین امدادهای غیبی در ظهور و قیام حضرت مهدی علیه السلام برای سطح سه معادل كارشناسی ارشد به نگارش جناب محمدرضا امیری اندی از دانش پژوهان مركز تخصصی مهدویت با درجه عالی دفاع شد.
این پایان نامه كه به موضوع نقش و تبیین امدادهای غیبی در ظهور و قیام حضرت مهدی علیه السلام می پردازد
بر اساس مستندهاي قرآني ـ تفسيري از منابع ‏شيعه و سنّي، بهره جسته است.
هدف از تدوين پايان نامه، آگاهي از « امدادهاي غيبي در دوران ظهور و قیام حضرت» است.
از موضوعات مهمّ  كه به خوبي از مجموعه آيات قرآن دريافت مي‌شود، «سنّت امداد غيبي» است.
‏مقصود از «امدادهاي غيبي» كمك هايي است كه در وضعيّت ويژه از سوي خداوند براي فرد يا جامعه صورت مي‌گيرد.تبيين اين امر مهم و معنوي در عصر حاضر كه تب دنياگرايي و انسان محوري داغ است مي‌تواند در روي آوردن نسل جوان به معنويات و مبارزه با الحاد نقش كليدي داشته ‏باشد.
اصرار قرآن بر «امداد غيبي» براي اثبات وابستگي بشر به خداوند است.
‏ياري كردن دين، اخلاص، و توكّل و… از شرايط بهره مندی از امداد غیبی، و عدم اطاعت از رهبر ديني، تكبّر، تفرقه و نزاع و… از عوامل محرومیت و موانع شكل گیری امدادهاي الهي بر شمرده شده است.
امدادهاي غيبي، ويژگي هايي هم دارد؛ مانند پيوستگي سنّت امداد با سنن ديگر، الهي بودن آن و… و در قسمتي ديگر، فلسفه فراگيري نزول يا قطع ‏امداد به طور مشروح مطرح شده است.
‏ ظهور و قيام جهاني حضرت مهدي  كه مهم‌ترين مرحلة زندگي آن حضرت پيش از برپايي حكومت جهاني است با عنوان رازي از رازهاي خداوند و غيبي از غيب‌هاي پروردگار، ياد شده است. راز بودن اين دوران بسياري از حقيقت‌هاي آن را هنوز بر ما پوشيده نگه داشته است، چه اينكه بررسي‌هاي ژرف در سخنان ارزشمند پيشوايان معصوم ، مي‌تواند افق‌هاي نوين و ارزشمندي فراروي مشتاقان و پژوهندگان و علاقه‌‍‌‌مندان به بحث‌هاي مهدويت و آينده‌پژوهي قرار دهد.
پایان نامه نقش و تبیین امدادهای غیبی در ظهور و قیام حضرت مهدی علیه السلام به راهنمایی جناب حجت الاسلام  دكتر جعفری و مشاوره حجت الاسلام دكتر سلیمیان به همت جناب آقای امیری اندی از دانش پژوهان مركز تخصصی مهدویت نگاشته شده و با درجه عالی دفاع شد.