8 اردیبهشت 1403

مرکز تخصصی مهدویت

اَللَّهُمَّ صَلِّ علي مَوْلانا وَ سَيِّدِنا صاحِبِ الزَّمانِ

اعتقاد به مهدویت در ایجاد روح مقاومت اثر دارد

رئیس مرکز تخصصی مهدویت؛حجت‌الاسلام کلباسی با بیان اینکه مهدویت و امیدی که در این باور نهفته است در مبارزه مردم مظلوم فلسطین با صهیونیست‌ها اثر دارد، گفت: انتظار فرج اگر در حمایت و دفاع از مظلومان به کار نیاید، معنایی ندارد.
حجت الاسلام والمسلمین «مجتبی کلباسی» با اشاره به تأثیری که مهدویت و انتظار در ایجاد و تقویت روحیه مقاومت در فرد و جامعه دارد، اظهار کرد: یکی از دستاوردها و آثار اعتقاد به مهدویت و منجی این است که روحیه یأس و ناامیدی را در سطح قابل توجهی در افراد از بین می برد.
رئیس مرکز تخصصی مهدویت ادامه داد: به دلایل مختلفی ممکن است فرد و جامعه به ناامیدی برسند مثل عدم تحقق هدفی خاص بعد از تلاش های چندباره؛ این یأس و ناامیدی می تواند مانع حرکت رو به جلوی انسان شود درباره جامعه نیز چنین است و وقتی یأس بر آن غلبه کند حرکت را از دست می دهد چون امیدی برای بهبود اوضاع نمی بیند.
وی تصریح کرد: خاصیت و تأثیر مهدویت و اعتقاد به آن، این است که هم در جنبه فردی هم در جنبه اجتماعی با یأس مبارزه می کند یعنی هم به فرد امید می دهد که با دیدن ظلم ظالمان و تباهی صورت گرفته ناامید و دچار رکود نشود و در بن بست ناامیدی گیر نکند و هم او را به پیروزی نهایی حق امیدوار می کند.
رهایی از بن‌بست یأس
حجت الاسلام کلباسی تأکید کرد: از این رو، در شرایط بسیار سخت که همه راه ها بسته می شود و چاره ای باقی نمی ماند باز هم شاهدیم معتقدان به مهدویت که گستره ای عمومی در میان مسلمانان دارند نه‌تنها دچار رکود و یأس نمی شوند بلکه همچنان امیدوارانه به حرکت خود ادامه می دهند.
وی در ادامه بیان کرد: این یک ادعا نیست بلکه در بعد علمی هم قابل تثبیت است چنان که جوامع امیدوار و معتقد به منجی در مقابل ظلم و ظالمان بیشتر مقاومت می کنند و در این باره نمونه های متعددی در تاریخ ایران به ویژه تاریخ معاصر وجود دارد؛ برای مثال انقلاب اسلامی نمونه چنین معنایی است در حالی که همه مبارزان در طیف های مختلف، دچار یأس بودند و می گفتند: دیگر راه نجاتی نیست و قدرت های جهانی حامی منافع خود و شاه هستند و نمی شود طاغوت را برانداخت اما مهدویت و منجی‌گرایی باعث شد تاریخ به گونه ای دیگر رقم بخورد.
دلگرمی به مهدویت در سخت ترین لحظه ها
رئیس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم افزود: مهدویت تا جایی در نهضت مردم ریشه داشت که مبارزان و مردم در حین دفن شهدای مبارزه با طاغوت شعار می دادند: «برای دفن شهدا، مهدی بیا، مهدی بیا»! این یعنی در شرایط سختی که مردم عزیزان خود را از دست داده بودند با اعتقاد به مهدویت و حضور منجی امیدوارانه مبارزه را ادامه داده و دست از آن نکشیدند.
حجت الاسلام کلباسی در ادامه ابراز کرد: این باور و اعتقاد در بزنگاه های سخت پس از انقلاب هم تجلی و نقش‌آفرینی جدی داشت چنان که در جنگ تحمیلی رزمندگان و شهدا در لبیک به نایب امام زمان(عج) راهی جبهه ها می شدند. این امیدآفرینی که در بطن مهدویت قرار دارد برای آن است که جبهه حق می داند یک رهبر و پیشوای الهی حامی آنها است.
تاثیر مهدویت در مقاومت مردم فلسطین
وی با اشاره به جنایاتی که این روزها در غزه رخ می دهد، بیان کرد: قطعاً مردم مظلوم فلسطین و غزه که اغلب مسلمان و با همه تفاوت ها معتقد به مهدویت هستند، در مقاومت و مبارزات خود از این باور الهام و امید می گیرند. چون امید به گشایش و فرج امام عصر(عج) باعث می شود که بدانیم منتقمی هست و این ظلم و جنایت را می بیند و ما بدون مدافع و خوانخواه در زمین رها نشده ایم.

کلباسی با بیان اینکه امید به آینده روشن جهان و فرج سطوح مختلفی دارد، ابراز کرد: حد اعلای این فرج ظهور حضرت بقیه الله الاعظم(عج) است اما در سطوح پایین تر شامل امدادهای الهی می شود و همین مسئله نیز یأس را از بین برده و امیدآفرین است.
حجت الاسلام کلباسی درباره نقش مقاومت و ظلم ستیزی در انتظار زمینه ساز ظهور، بیان کرد: وقتی می گوییم منتظر حضرت صاحب الزمان(عج) هستیم باید بدانیم منتظر یک نام هستیم یا اوصافی که درباره آنها خوانده و شنیده ایم. ما منتظر کسی هستیم که اوصافش را می دانیم اوصافی که جهان را برای بشر متفاوت و متحول می‌کند. در لسان مبارک پیامبر(ص) درباره امام عصر(عج) آمده که فرمودند: «یَمْلَأُ اللهُ به الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا کَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً» یعنی بواسطه ظهور امام مهدی(عج) جهان از عدالت لبریز و از این ظلم و جوری که به آن گرفتار است، رها می شود.
این کارشناس مهدوی تأکید کرد: انتظار برای ظهور امام مهدی(عج) یعنی انتظار عدالت و دفع ظلم و ستم اگر ما ادعا می کنیم که منتظر هستیم یعنی منتظر شخصی هستیم که منجی بشر و عدالت محور است و با همه عوامل ظلم و فساد مبارزه می کند پس اگر انسان منتظر در این مسیر نباشد انتظار او نه تنها ارزشی ندارد بلکه مورد بازخواست و خشم الهی هم قرار می گیرد: «کَبُرَ مَقتًا عِندَ ٱللَّهِ أَن تَقُولُواْ مَا لَا تَفعَلُونَ؛ ‌نزد خدا گناهی بس بزرگ است، اینکه چیزی را بگویید که عمل نمی‌کنید»(صف، ۳)
وی اضافه کرد: منتظران فرج، اگر طرفدار ظلم باشند یا مقابل ظلم خاصیت و طلب دفع ظلم نداشته باشند، انتظارشان فاقد اثر و بی معنا است. آنچه ۷۵ سال است در فلسطین اتفاق می افتد مثل به شهادت رساندن صدها نفر از زنان و بیگناهان در یک روز در حمله به بیمارستان،! در تاریخ بی سابقه است لذا ضرورت دارد منتظران باید در مقابل چنین ظلم و جنایتی موضع و واکنش داشته باشند.
منتظر راکد نیست
حجت الاسلام کلباسی در پایان خاطرنشان کرد: انسان منتظر طرفدار عدالت و پویا است نه انسان راکد و ساکن که از درد و رنج دیگران رنجیده نمی شود و موضع نمی گیرد. انسان حتی اگر مسلمان نباشد به دلیل انسانیت و اخلاق باید چنین ظلمی را برنتابد و با شیوه های مالی، رسانه ای، تبلیغی و حتی اگر امکان دارد با حضور فیزیکی، مظلومانِ تحت چنین جنایتی را حمایت و همراهی کند.
منبع: درج شده در خبرگزاری شبستان