6 اردیبهشت 1403

مرکز تخصصی مهدویت

اَللَّهُمَّ صَلِّ علي مَوْلانا وَ سَيِّدِنا صاحِبِ الزَّمانِ

نشست خبری نهادهای مهدوی برگزار شد/مراسم احیای نیمه شعبان در سراسر كشور برگزار می‌شود

 

نشست خبری مراسم سراسری احیای شب نیمه شعبان، صبح روز یكشنبه با حضور حجت الاسلام و المسلمین محمد اسدی قائم مقام دبیر ستاد هماهنگی فعالیت های فرهنگی ، حجت الاسلام و المسلمین محمد صادق كفیل معاون فرهنگی بنیاد حضرت مهدی موعود، حجت الاسلام و المسلمین یاسین حسین آبادی معاون فرهنگی مسجد مقدس جمكران و علی اكبر رائفی پور پژوهشگر حوزه مهدویت در خبرگزاری تسنیم برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین اسدی در ابتدای برنامه به تشریح برنامه های ستاد سراسری احیای شب نیمه شعبان اشاره كرد و گفت: ستاد مهدوی با همراهی بیش از ۴۰ دستگاه مهدوی و عمومی در كشور فعالیت دارد و مكلف است كه بنا به بیانات مقام معظم رهبری به احیای شب نیمه شعبان بپردازد، كه الحمد الله چند سالی است با كمك و همراهی ستادهای مختلف فضای شب نیمه شعبان تغییر كرده و امسال نیز با كمك همه نهادها هماهنگ شده است و كارشناس های مهدوی این برنامه‌ها را برگزار خواهیم كرد.

وی در ادامه بیان كرد: قبل از سال ۹۲ دهه‌های مختلفی داشتیم كه هر كسی به نوعی عمل می كرد، اما این ستاد تشكیل شد كه هر كدام باعنوانی كلی و براساس گام دوم انقلاب تمدن سازی و ظهور پیش‌رفته است كه در راس كار ما قرار دارد و هر روز برای آن منابع علمی و نظر كارشناسی را بررسی كردیم و مفاد آن را برای صدا و سیما و دیگر نهادهای مهدوی ارسال كردیم. درواقع ما هرساله برنامه ای كلی برای صدا و سیما، آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، مراكز آموزش عالی، ائمه جماعات و بقاع متبركه به صورت برنامه های پیشنهادی ارسال كردیم، كه بخشی از آن محتوا هایی كه نیاز است نیز به آنها فرستاده می شود.

حجت الاسلام اسدی عنوان كرد: یكی از كارهایی كه ستاد در امسال انجام داده، همراهی كاروان مستقل با همت و همكاری مجموعه‌ها به كمك رسانی و امدادی و جشن هایی كه آن جا برگزار كنند و شادی را برای مناطق سیل زده هدیه ببرند.

كفیل: شب نیمه شعبان شبی است كه نباید یك دقیقه آن هم به غفلت بگذرد

حجت الاسلام و المسلمین محمد صادق كفیل، بیان كرد: احیای شب نیمه شعبان از زمان نبی خاتم تاكید شده است و اولین سفارش كننده آن پیامبر خاتم بود. رزق و روزی سال و هر آنچه انسان دنبال آن می گردد در شب نیمه شعبان است. درواقع شب نیمه شعبان شبی است كه نباید یك دقیقه آن هم به غفلت بگذرد.

وی افزود: ما مقداری روی موضوع مهدویت كم توجه بودیم. به لطف خداوند چند سال قبل موسسه مصاف برنامه های خود را پیرامون محوریت احیای شب نیمه شعبان قرار داد. صدا و سیمای ما شبهای قدر احیا را پخش می‌كند، این غفلت است كه فقط شبكه قرآن در شب نیمه شعبان به بخشی از احیای این شب بپردازد. درواقع همه‌ دولت و مجموعه های كشور باید بدانند رشد این انقلاب به جهانی شدن و زمینه سازی برای ظهور است. ما از هدف بارها گفتیم اما از عمل غفلت كردیم.

حجت الاسلام و المسلمین حسین آبادی معاون مسجد جمكران در ادامه برنامه درباره تشریح برنامه‌های این مسجد گفت: مسجد جمكران میعادگاه عاشقان است و سالانه بالای ۲۰ میلیون زائر در مسجد جمكران حضور دارند. برنامه‌های ما از سه شنبه ۲۰ فروردین ماه شروع شده و با آیین شكر گذاری خادمین برنامه‌ها را به اتمام خواهیم رساند. تندیس نرجسانه را به خانم مرضیه هاشمی اهدا می شود و جشنی ویژه زائران غیر ایرانی به عنوان سفیران آفتاب خواهیم داشت.

علی اكبر رائفی پور پژوهشگر حوزه مهدویت و عضو ستاد هماهنگی فعالیت‌های فرهنگی مهدوی در ادامه این مراسم ضمن تبریك اعیاد شعبانیه گفت: پیش از برگزاری ستاد ما مشكلی در كشور داشتیم، كه اگر كسی درباره مهدویت كار می كرد او را به فرقه ای نسبت می‌دادند، و همین موضوع باعث شد كه ما در موسسه مصاف به دنبال رسیدن به استانداردهای جامعه مهدوی برویم. درواقع امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف كمی بین دیگر ائمه ما مظلوم هستند و آن گونه كه باید به آن پرداخته نشده و مراسمات پیرامون آن حضرت مورد غفلت واقع شده است.

وی در ادامه بیان كرد: ما باید توجه كنیم كه چه چیز داریم كه برای تولد حضرت عجل الله تعالی فرجه الشریف ببریم؟ من با جشن مخالف نیستم و می‌گویم از سوم شعبان تا نیمه شعبان باید یك دهه دیده شود. شعبان ماه جشن است و باید به صورت ویژه تری به آن پرداخت. مقام معظم رهبری نیز، شب نیمه شعبان را به مثابه شب قدر، بیان كردند.

رائفی پور با توجه به فعالیت‌های ستاد مهدوی گفت: قبل از سال ۹۲ در شهرهای كوچك به مراسم احیای شب نیمه شعبان می پرداختند اما، ما رفتیم و با استفتا از دفتر مراجع عظام تقلید به این اتفاق به صورت ویژه‌تری نگاه كردیم و در آنجا وعده ها به صورت ویژه گذاشته شد. البته تا سال ۹۳ اتفاق پررنگی رخ نداد اما در سال ۹۳ در دیگر كشورهای خارجی هم مراسم احیای شب نیمه شعبان برگزار شد و از سال ۹۴ نیز در كاری ارزشمند كرد های اهل سنت نیز این مراسم را برگزار كردند.

این پژوهشگر افزود: ما عید بعیت را برگزاری كردیم و شاید كسی باورش نمی‌شد كه چنین جمعیتی بدون تبلیغات آن‌چنانی در میدان امام حسین علیه السلام حضور داشتند. در حال حاضر هم كمپین مهر مهدویت را راه اندازی كردیم تا اگر خیری به مردم می رسانید با نیت به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف باشد و حالا حادثه طبیعی سیل در كشور رخ داده كمك‌های مردمی را جمع آوری كردیم و با شناسایی روستا و مناطق به آنها خواهیم رساند.

رائفی پور با اشاره به شعار “استغفار، اضطرار و دعا” به مناسبت جشن نیمه شعبان گفت: بین بچه های مهدویت این قرار است كه جز ظهور حضرت چیز دیگری در این شب نخواهیم.