8 اردیبهشت 1403

مرکز تخصصی مهدویت

اَللَّهُمَّ صَلِّ علي مَوْلانا وَ سَيِّدِنا صاحِبِ الزَّمانِ

معاون تبلیغ و ارتباطات مركز تخصصی مهدویت بیان كرد:افق گشایی های اجلاسیه ملی «مهدویت و انقلاب اسلامی» برای كشور

حجت الاسلام و المسلمین نصوری با اشاره به اقبال كشوری از برگزاری نخستین اجلاسیه ملی «مهدویت و انقلاب اسلامی»، گفت: این همایش می تواند برای نهادهای قانونگذار و اجرایی كشور نقشه راه باشد تا نظریه پردازی های مهدوی، در دستگاه های اجرایی و قانونگذار به كار گرفته شود.
به گزارش روابط عمومی مركز تخصصی مهدویت، حجت الاسلام والمسلمین «محمدرضا نصوری» در گفت وگو با خبرگزاری شبستان و درباره خروجی نخستین اجلاسیه ملی «مهدویت و انقلاب اسلامی» كه یازدهم بهمن ماه در جوار مسجد مقدس جمكران برگزار شد، اظهار كرد: رویكرد اصلی این همایش پیوند انقلاب و مهدویت است چون علی رغم آنكه چشم انداز انقلاب اسلامی، زمینه سازی برای ظهور بوده اما طی 40 سال گذشته كمتر به این مسئله پرداخته شده است.
معاون تبلیغ و ارتباطات مركز تخصصی مهدویت اضافه كرد: در سخنرانی اكثر استادان به ویژه مدیر حوزه های علمیه بر این مسئله تاكید شد كه باید بررسی كنیم مهدویت قبل و بعد از انقلاب چه جایگاه و دستاوردهایی داشته است.
وی تصریح كرد: اگرچه تا رسیدن به جامعه زمینه ساز فاصله بسیار است اما به لطف الهی و بركت انقلاب طی 40 سال گذشته توسط موسسات مردمی و نهادهای غیرمردمی فعالیت های مهدوی رشد و گسترش مطلوبی داشته است به گونه ای كه توجه مردم به به امام زمان(عج) افزایش چمشگیری یافته و حتی فضای بین المللی را تحت تاثیر قرار داده است؛ چنان كه اكنون بسیاری از نهضت ها همسو با نگاه انقلاب به آینده و نقش پررنگِ ولی فقیه به عنوان سكاندار نظام اسلامی ایران، شكل گرفته و پیش می روند.
حجت الاسلام والمسلمین نصوری با بیان اینكه این اجلاسیه به طور نسبی كوشید تا انقلاب اسلامی را به عنوان ماكت كوچكی از جامعه مهدوی نشان دهد، ابراز كرد: به نظر می رسد هم در سخنرانی ها، هم در مقالات و نیز در پنل های تخصصی این همایش به این هدف نزدیك شده است.
وی اضافه كرد: اقبال كشوری از برگزاری نخستین اجلاسیه ملی «مهدویت و انقلاب اسلامی» و حضور فعالان مهدوی از اقصی نقاط كشور در محل برگزاری آن، از وجوه امتیاز این همایش به شمار می رود چراكه این شركت كنندگان و فعالان مهدوی هر یك می توانند سفیر همایش و محورهای آن در شهر و استان خود شوند.
حجت الاسلام والمسلمین نصوری از طرح پیشنهاد برگزاری دوره های آتی این اجلاسیه به میزبانی دیگر استان ها خبر داد و گفت: پیشنهاد دیگر تداوم برگزاری این همایش تا نیمه شعبان در دوره های آتی بود، چراكه با گردش ماه های قمری در سال های آینده شاهد همزمانی نیمه شعبان با دهه فجر خواهیم بود كه این تقارن زمانی می تواند سبب اتفاقات مباركی شود.

معاون تبلیغ و ارتباطات مركز تخصصی مهدویت با بیان اینكه در سخنرانی ها و پنل های تخصصی همایش بر ورود مباحث مهدوی به سطوح قانونگذاری و اجرایی كشور تاكید شد، ابراز كرد: این مهم نیازمند جریان سازی و گفتمان سازی است تا در زمینه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و برای برنامه سازی و برنامه ریزی مهدویت لحاظ شود.
وی تاكید كرد: این همایش می تواند برای نهادهای قانونگذار و اجرایی كشور نقشه راه باشد البته این مهم نیازمند ارتباط دوسویه است تا نظریه پردازی های مهدوی، در دستگاه های اجرایی و قانونگذار به كار گرفته شود.
حجت الاسلام نصوری با بیان اینكه صرف نظریه پردازی و برنامه ریزی ما را به هدف نمی رساند، گفت: باید سازوكاری داشته باشیم كه این نظریات و برنامه ها اجرایی شود اما متاسفانه عملاً نسبت به آموزه های مهدویت و گره گشایی های آن در امور مختلف، نگاه سیستمی وجود ندارد. لذا زمان می برد تا به عنوان نقشه راه پذیرفته شود و امید است این همایش این دغدغه مندی را ایجاد كند.
وی در ادامه بیان كرد: بنابر دغدغه صاحبنظران بهتر است كار را از مبنا و پایه آغاز كرد، یعنی از سطح دانش آموزی، دانشجویی و طلبگی تا بدنه جامعه اهمیت مهدویت و كارایی آن در عرصه های مختلف را بشناسد و بپذیرد و اینچنین رویكرد حاكم بر جامعه مهدوی و منتظرانه شود.
حجت الاسلام نصوری با بیان اینكه به منظور تحقق این اهداف از بستر همایش «مهدویت و انقلاب اسلامی»، جلسه آسیب شناسی آن در هفته جاری برگزار می شود، خاطرنشان كرد: درصدد هستیم تا نقاط قوت و ضعف آن را شناسایی و برای آینده چشم انداز ترسیم كنیم و در دوره های آتی به مباحثی همچون دفاع مقدس و شهدا كه مغفول مانده اند نیز بپردازیم تا صرفاً برگزاری همایش نباشد بلكه تداوم و نتیجه هم داشته باشد.
گفتنی است، همایش «مهدویت و انقلاب اسلامی» پنجشنبه، 11 بهمن ماه با حور صاحبنظران و شخصیت ها در مجتمع یاوران مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف قم برگزار شد.