7 اردیبهشت 1403

مرکز تخصصی مهدویت

اَللَّهُمَّ صَلِّ علي مَوْلانا وَ سَيِّدِنا صاحِبِ الزَّمانِ

قائم مقام دبیر ستاد هماهنگی فعالیت های مهدوی كشور:امام باقرعلیه السلام با نهادینه كردن لقب «قائم آل محمد»، باب انحرافات مهدوی را مسدود كرد

حجت الاسلام اسدی

حجت الاسلام اسدی با بیان اینكه امام باقر علیه السلام باب انحرافات مهدوی را در جامعه شیعی بست، گفت: ایشان به منظور جلوگیری از سوءاستفاده بنی عباس، به جای لقب مهدی از عنوان «قائم آل محمد(صلی الله علیه و اله السلام)» برای حضرت عجل الله تعالی فرجه الشریف استفاده و آن را نهادینه كردند.

حجت الاسلام و المسلمین «محمد اسدی» در گفتگو با شبستان كه به مناسبت میلاد امام باقر علیه السلام انجام شد با اشاره به احادیث و روایت‌های این امام بزرگوار پیرامون مهدویت، اظهار كرد: امام باقر علیه السلام یكی از ذخیره های الهی برای پیامبر اسلام است و رسول خدا صلی الله علیه و اله السلام به واسطه ایشان چند كار مهم را انجام داده است كه یكی از آنها تثبیت برخی از احكام مانند حج است كه بسیاری از روایات اهل سنت نیز در مورد حج به رویداد دیدار جناب جابر با امام باقر علیه السلام باز می گردد.

قائم مقام دبیر ستاد هماهنگی فعالیت های مهدوی كشور ادامه داد: امام باقر علیه‌السلام در این دیدار عملاً تصویر روشنی از حج پیامبر صلی الله علیه و اله السلام را به مردم ارائه و معارف حج نبوی را احیا كردند.

اسدی با بیان اینكه یكی دیگر از اقدامات مهم امام باقر علیه السلام حفظ امامت و جایگاه آن است، گفت: جابر در دیدار با امام باقر علیه‌السلام فراموش می كند كه امانت پیامبر (ص) را به ایشان برسانند كه حضرت علیه السلام فرمودند: امانت‌داری نكردی كه كنایه به غفلت از جایگاه امامت داشت.

این كارشناس مهدوی با اشاره به اقدامات امام باقر علیه السلام پیرامون تبلیغ و ترویج آموزه های مهدویت، ابراز كرد: بسیاری از روایات مطرح شده پیرامون حكومت امام زمان (عج) از سوی امام باقر علیه السلام برای آشناسازی مردم با حكومت واقعی اسلام مطرح شده است.

وی تاكید كرد: ایشان بنا داشتند با طرح شاخصه های حكومت مهدوی، مردم را هوشیار كنند تا اگر منتظر امام زمان (عج) هستند فردی نتواند سوء استفاده كند و خود را به عنوان مهدی امم معرفی كند.

حجت الاسلام والمسلمین اسدی با بیان اینكه این روشنگری ها باعث شد در زمان اوج گیری حكومت بنی عباس در دوره امامت امام صادق علیه السلام شیعیان امامی منحرف نمی شوند، تصریح كرد: شیعیانی كه امام صادق علیه السلام را قبول داشتند به دلیل روشنگری های امام باقر علیه السلام پیرامون شاخصه های حكومت مهدوی منحرف نشدند و حكومت بنی عباس را همراهی نكردند.

 

وی ابراز كرد: امام باقر علیه السلام در روایات خود ویژگی های مختلف حكومت مهدوی از جمله مباحث سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، امنیت، توجه به قرآن و … را مورد تشریح كرده اند و در این راستا برنامه های امام و دستاوردهای حكومت مهدوی را بیان كرده اند.

قائم مقام دبیر ستاد هماهنگی فعالیت های مهدوی كشور با اشاره به دومین اقدام مهم امام باقر علیه السلام در زمینه تبلیغ و ترویج آموزه‌های مهدوی، گفت: تا زمان امام باقر(ع) در تمام روایات و احادیث امام زمان (عج) لقب مهدی معرفی می‌شدند اما امام باقر(ع) به منظور جلوگیری از سوءاستفاده بنی عباس از لقب مهدی كمتر استفاده می كنند و به نهادینه‌سازی لقب «قائم آل محمد(ص)» می پردازند.

وی اضافه كرد: امام باقر علیه السلام پیش بینی كردند كه بنی‌عباس درصدد است از مهدویت سوء استفاده كنند لذا بیشتر از لقب قائم در روایات خود برای معرفی امام زمان (عج) استفاده كرده‌اند و از زمان ایشان به بعد اكثر روایات بر این لقب امام زمان(عج) تاكید داشته است.

حجت الاسلام والمسلمین اسدی در پایان خاطرنشان كرد: اقدامات صورت گرفته از سوی امام باقر علیه السلام مانع از انحراف شیعیان امامی در زمان امام صادق علیه السلام و پس از آن در زمان دیگر ائمه اطهار علیه السلام شد.