31 فروردین 1403

مرکز تخصصی مهدویت

اَللَّهُمَّ صَلِّ علي مَوْلانا وَ سَيِّدِنا صاحِبِ الزَّمانِ

ظرفیت های پیاده روی اربعین در جهانی كردن رغبت به «دَوْلَةٍ كَریمَةٍ»

 

به گزارش روابط عمومی مركز تخصصی مهدویت به نقل از خبرگزاری شبستان

مدير گروه اخلاق و تربيت مركز تخصصي مهدویت تشریح كرد
ظرفیت های پیاده روی اربعین در جهانی كردن رغبت به «دَوْلَةٍ كَریمَةٍ»
حجت الاسلام ملایی با بیان اینكه پیاده روی اربعین تجلی سبك زندگی منتظرانه در عمل است، گفت: این سبك با عملی كردن شعار «كُلُّ یَومٍ عاشورا و كُلُّ أرضٍ كَربَلا» می تواند رغبت به دولت كریمه امام زمان(عج) را جهانی كند.

رفتار زائران و میزبانان اربعین حسینی چه مولفه هایی از سبك زندگی منتظرانه را در مقام عمل نشان می دهد؟

سبك زندگی رایج در حماسه بزرگ اربعین حسینی بدون تردید نمونه و الگوی كوچكی از سبك زندگی منتظرانه است البته این بدان معنا نیست كه تمام مؤلفه‌های این نوع از سبك زندگی در اربعین حسینی كنونی مشهود است، بلكه برخی از مؤلفه‌های این سبك زندگی در این چندروزه از سال كمرنگ و برخی نیز بسیار پررنگ و قابل‌توجه است.
می‌توان سبك زندگی رایج در اربعین را  سبك زندگی منتظرانه دانست، همچنین می‌توان با بهره‌گیری از مؤلفه‌های سبك زندگی منتظرانه، برخی نقاط ضعف حماسه بزرگ اربعین حسینیِ كنونی را مرتفع كرد.

كدام مصادیق سبك زندگی منتظرانه در پیاده روی اربعین بروز و ظهور دارد؟

یكی از این مؤلفه‌ها عنصر اخلاص است كه جلوه‌های مختلف آن در افراد گوناگون دیده می‌شود، قصد قربت داشتن برای رسیدن و نزدیكی با خداوند متعال از طریق دلدادگی به امام و ولی خدا و زیارت امام حسین(ع)، یكی از جلوه‌های اربعین حسینی است كه در مؤلفه‌های سبك زندگی منتظرانه نیز جای می گیرد.

باید توجه داشت در سبك زندگی منتظرانه، انتظار به‌عنوان رفتاری جهادی تعریف شده كه در این زمینه تلاش حداكثری یكی از شاخصه‌ها شناخته می شود؛ در پیاده روی اربعین حسینی، جهد، تلاش و كوشش مهمانان و میزبان حماسه اربعین حسینی، انسان را به یاد این مؤلفه سبك زندگی منتظرانه می‌اندازد چراكه همگان در تلاش و تكاپو هستند و خود را به رنج و سختی می‌اندازند تا بتوانند ثواب كوچكی از این سفره به دست آورند.
هدف انسان در این سبك زندگی، رسیدن به یك آرمان الهی و هدف مقدس است، در حماسه بزرگ اربعین حسینی نیز گوشه‌ای از توجه به این هدف متعالی دیده می‌شود زیرا در این مسیر زائر به دنبال مال دنیا، اصالت بخشیدن به قوم و خانواده خود و یا بالا بردن حزب و گروهش نیست بلكه یك هدف عالی به نام رسیدن به امام(ع) برای او مهم و مطرح است.

از نظر همراهی با مسیر و اهداف امام زمان(عج) و تقویت روحیه مهدی باوری و مهدی یاوری، پیاده روی اربعین حسینی چه كاركردهایی دارد؟

یكی از بسترهایی كه در اربعین حسینی جای كار و سرمایه‌گذاری دارد، این است كه هدف مقدس نزدیكی به امام معصوم(ع) پررنگ شود، به این معنا كه نباید صرف زیارت را  هدف را هدف دانست كه این مهم در روایات نیز مورد تأكید است اما باید این هدف را فراتر دید تا در جان ما حفظ شود، به‌طوری‌كه باید حس انتقام خون خواهی امام حسین(ع) از ظالمان را وجود خود زنده كنیم تا درنهایت به حس نصرت ولی دم او یعنی امام مهدی(عج) در وجود ما ختم شود كما اینكه در بسیاری از ادعیه و زیارات این معنا آمده است.
در زیارت‌های مختلف همچون زیارت عاشورا می‌خوانیم كه باید جزء ناصران امام زمان (عج) باشیم، متأسفانه این انتقال از خیمه حسینی به خیمه مهدوی و ارتقاء اهداف در حماسه اربعین حسینی كمرنگ است البته با تلاش‌های نخبگان فرهنگی هر چه زمان می‌گذرد، بیشتر به این آرمان و هدف نزدیك می‌شویم.
اگر بتوانیم این آرمان را در جامعه اسلامی و شیعی تقویت كنیم، خودبه‌خود از افسردگی‌ها، پوچی‌ها و احساس‌های ناخوشایند در زندگی جلوگیری می كنیم زیرا فردی كه دارای یك آرمان مقدس است، شرایط و سبك زندگی خود را برای رسیدن به آن آرمان برنامه‌ریزی و طراحی می‌كند و در سختی‌ها امید خود را از دست نمی‌دهد.

پیاده روی اربعین از نظر تقویت روحیه تقابل با جبهه باطل چه نقشی دارد؟

در سبك زندگی منتظرانه تمامی اقدام‌ها در تقابل و مبارزه با جبهه باطل و مخالف مهدویت تعیین و طراحی می‌شود، در مراسم اربعین حسینی نیز همین‌گونه عمل می‌شود و هر سال این مراسم به حماسه‌ای در تقابل حق‌طلبان با گروه باطل و حق‌ستیز تبدیل می‌شود و باید روی این جنبه این مراسم نیز باید سرمایه‌گذاری شود تا این حس به تمام جهانیان منتقل شود.
پیاده روی اربعین فرصت حضور تمامی حق‌طلبان است كه حتی ممكن است این افراد آیین تشیع و یا حتی دین اسلام نداشته باشند اما امام حسین(ع) را یك حق‌طلب می‌دانند و در این دریای جوشان مردمی حضور پیدا می‌كند لذا باید این عنصر با كارهای فرهنگی و تبلیغی در مسیر تقویت شود كه پیاده‌روی اربعین یك حركت و جنبش در ضدیت با دشمنان حقیقت و مهدویت است.

از نظر روح ایثار و گذشت، پیاده روی اربعین حسینی چقدر به سبك زندگی منتظرانه نزدیك است؟

جلوه‌های بسیار زیبای ایثار در اربعین حسینی مشهود است به‌ویژه از سوی مردم مهمان نواز عراق كه با ایثار مال خود از مهمانان و زائران امام حسین(ع) پذیرایی می‌كنند و از سوی دیگر زائران نیز علی‌رغم تمامی تهدیدها و مسائل امنیتی- به‌ویژه در سال‌های قبل- جان خود را ایثار می‌كنند و در این مسیر حاضر می‌شوند.
در اربعین حسینی زائران به‌واسطه برخورداری از یك هدف مقدس، به یك اخلاق اجتماعی نیكو التزام پیدا می‌كنند، به‌گونه‌ای كه تاكنون گزارشی از نزاع و بداخلاقی زائران در مسیر ارائه نشده است و این به معنای برخورداری زائران از عناصر والای روابط اجتماعی مطرح‌شده در سبك زندگی منتظرانه است زیرا افراد برخوردار از این سبك زندگی اهل  خوش‌خلقی و دوستی با دوستان حضرت(عج) هستند.

رفتار و عمل زائران اربعین چقدر می تواند در جذب قلب ها به امام عصر(عج) و سبك زندگی منتظرانه موثر باشد؟

در سبك زندگی منتظرانه افراد با حركات، رفتار و گفتار خود دیگران را به امام زمان (عج) ترغیب می‌كنند، این حركت در پیاده‌روی اربعین حسینی نیز مشهود است اما باید تقویت شود تا ندای «اَللّهُمَّ اِنّا نَرْغَبُ اِلَیْكَ فى دَوْلَةٍ كَریمَةٍ؛ بار خدايا همانا كه ما مشتاقانه خواستار حكومتی نیكو خصلت و با شكوه هستیم» از سراسر جهان به گوش برسد و آن‌هم به‌واسطه انتقال معارف حسینی و مهدوی از طریق همین پیاده‌روی اربعین محقق می شود.

با توجه به آنكه انتظار توام با صبر سازنده است، صبوری زائران و میزبانان اربعین چقدر در برخورداری از صبر زمینه ساز ظهور می تواند راهگشا باشد؟

صبر اجتماعی و گروهی موجود در پیاده روی اربعین حسینی به‌عنوان یكی از شاخص‌های سبك زندگی منتظرانه به‌حساب می‌آید، لذا برای ایجاد این صبر گروهی در جامعه باید از فضای اربعین حسینی الهام گرفت.
پیاده‌روی اربعین نباید مراسمی سكولار و به حوادث سیاسی و اجتماعی جهان بی‌اعتنا باشد زیرا امام حسین(ع) یك قیام سیاسی و اجتماعی كردند و امام زمان (عج) نیز بناست تا یك حكومت سیاسی و اجتماعی را پایه‌گذاری كنند لذا باید افراد در این مسیر با تفكر، نسبت خود را با ولی‌فقیه و حكومت اسلامی مشخص كنند.

چگونه می توان سبك زندگی حاكم بر ایام پیاده روی اربعین حسینی را به دیگر ایام منتظران تسری داد؟

اگر موضوع نبرد دائمی میان حق و باطل را در ایام اربعین حسینی در ذهن افراد نهادینه كنیم كه بدانند جبهه حق در یك مبارزه 365 روزه با جبهه باطل قرار دارد، سبك زندگی خود را بر اساس سبك زندگی یك مبارز كه دائم در نبرد است طراحی و پیاده می كنند، چراكه اساس برخورد با فرهنگ عاشورا «كُلُّ یَومٍ عاشورا و كُلُّ أرضٍ كَربَلا» است؛ تعهد به این مبنا پیش‌نیاز سبك زندگی منتظرانه است و با این نگاه است كه از خیمه حسینی به خیمه مهدوی راه می یابیم.