9 فروردین 1403

مرکز تخصصی مهدویت

اَللَّهُمَّ صَلِّ علي مَوْلانا وَ سَيِّدِنا صاحِبِ الزَّمانِ

حجت الاسلام محمد یوسفیان: دانشنامه مهدوی كودك منتشر می شود/بیان وقایع قبل و بعد از ظهور در قالب اشعار كودكانه

حجت الاسلام والمسلمین یوسفیان با اعلام تصویب طرح دانشنامه كودك در مركز تخصصی مهدویت، گفت: عدم برخورداری از غنای لازم، مشكلات محتوایی، اكتفای صرف به دیدارها و ملاقات ها و ضعف اطلاع رسانی از آسیب هایی نشر مهدوی برای كودك و نوجوان است.

حجت الاسلام و المسلمین «محمد یوسفیان» در گفت وگو با خبرگزاری شبستان با اشاره به ضرورت ها و الزامات نوشتن كتاب مهدوی برای گروه سنی كودك و نوجوان، اظهار كرد: نشر كودك برخلاف ظاهرش كه اكثریت آن را ساده قلمداد می كنند، در باطن كار سختی است همانطور كه پزشك اطفال كاری به مراتب سخت تر از دیگر پزشكان در تشخیص و درمان دارد!

مدیر گروه كودك و نوجوان مركز تخصصی مهدویت تصریح كرد: این مسئله وقتی درباره شخصیتی به عظمت امام عصر(الله عجل تعالی فرجه الشریف) باشد، به مراتب سخت تر می شود. لذا باید الزامات و حساسیت نوشت كتاب در موضوع مهدویت برای گروه سنی كودك و نوجوان لحاظ شود.

وی با بیان اینكه كیفیت صحبت از امام زمان(الله عجل تعالی فرجه الشریف) برای كودك از حساسیت های بالایی برخوردار است، اضافه كرد: گره های ذهنی كودك را باید با زبان قابل پذیرش و جذاب باز كرد. لذا اكتفا به موضوعات دم دستی و دیدارها و ملاقات ها به منظور تصویرسازی از امام زمان(عج) برای مخاطبِ كودك صحیح نیست، بلكه اتاق فكر و اندیشه می خواهد و باید به فضای روحی كودك كه سرگرمی و داستان را می پسندد، نزدیك باشد.

حجت الاسلام یوسفیان با اشاره به چاپ 110 عنوان كتاب ویژه كودك و نوجوان در دهه گذشته و به همت مركز تخصصی مهدویت، ابراز كرد: در حوزه تولیدات مكتوب برای كودك در فضای مهدویت برخی آسیب ها وجود دارد، همچون موازی كاری ها كه ریشه آن به عدم ارتباط مراكز تولیدكننده محتوای مهدوی و فعالیت شبیه به جزایر متعدد و پراكنده آنها باز می گردد.

این كارشناس مركز تخصصی مهدویت ادامه داد: دومین آسیب در حوزه كتاب نویسی مهدوی برای كودك و نوجوان به محتوا باز می گردد، چراكه غنای لازم را ندارد و دقتی كه باید اعمال شود، بعضاً دیده نمی شود. مركز تخصصی مهدویت به منظور رفع این آسیب، آمادگی دارد محتوای مهدوی آماده شده مراكز و نهادها برای چاپ را بررسی و این ضعف احتمالی را رفع كند.

وی در ادامه بیان كرد: سومین آسیب ناشی از پرداخت متعدد به تشرفات و ملاقات ها است؛ برخی از این نقل ها در شان حضرت حجت(عج) نبوده و یا اساساً صحیح نیست و یا نباید برای كودك بازگو شود. نهایتاً چهارمین آسیب به عدم آگاهی مخاطبان از تولیدات مهدوی در حوزه كودك باز می گردد. برای مثال آموزش و پرورش از وجود این محصولات آگاه نبوده و بتبع از آنها استفاده نمی كند لذا باید ضعف اطلاع رسانی و نیز ضعف پیگیری استفاده از این آثار توسط نهادهای ذیربط برطرف شود.

حجت الاسلام یوسفیان درباره شیوه های مركز تخصصی مهدویت در انتخاب موضوع برای تالیف كتاب ویژه كودكان و نوجوانان، ابراز كرد: در مركز دو شیوه اعمال می شود: نخست آنكه درصدد كتاب سازی نیستیم، تا كنون 2400 مربی توسط مركز در 27 دوره كشوری آموزش دیده اند این مربیان با حضور در مهدهای كودك و مدارس، سوالات كودكان درباره مهدویت و امام زمان(عج) را یافته و به ما منتقل می كنند؛ در پی این نیازسنجی اكثر كتاب های ما بر اساس نیاز مخاطب كودك و نوجوان تالیف و منتشر شده است.

وی تصریح كرد: شیوه دوم بر اساس چشم انداز مركز اعمال می شود، برای مثال مجموعه هشت جلدی «یاران آفتاب» ویژه مقطع پیش دبستانی تدوین شده و برای گروه سنی كودك نیز طرحی مشابه را برای آینده مدنظر داریم. به عبارت دیگر، ما مخاطب را تعریف كرده و كار را بر اساس این تعریف پیش می بریم.

این كارشناس مهدویت درباره آثار در دست تالیف و نشر مركز تخصصی مهدویت ویژه كودكان و نوجوانان اعلام كرد: طرح تالیف «دانشنامه كودك» تصویب و گروه مولفان آن مشخص شده كه با تامین بودجه وارد مرحله تالیف و چاپ و نشر می شویم.

وی اضافه كرد: همچنین، تولید محتوای مهدهای كودك شبیه به كاری كه در مقطع پیش دبستانی صورت گرفته نیز برای آینده پیش بینی شده است، این اثر بر اساس داستان هایی از زندگی 14 معصوم(ع) طراحی شده و در قالب سه جلد برای سه فصل پاییز، زمستان و بهار منتشر می شود.

مولف 40 عنوان كتاب مهدوی برای كودكان و نوجوانان با بیان اینكه امام زمان(عج) روح حاكم بر جهان هستند و باید به ایشان در تالیف و نشر آثار توجهی ویژه شود، خاطرنشان كرد: علاوه بر این، تلاش داریم محتوای مهدوی ویژه اتفاقات قبل و بعد از ظهور را در قالب اشعار كودكانه نیز عرضه كنیم. شعرهای این اثر سروده شده و پس از بررسی های كیفی و تایید، منتشر می شود.