30 فروردین 1403

مرکز تخصصی مهدویت

اَللَّهُمَّ صَلِّ علي مَوْلانا وَ سَيِّدِنا صاحِبِ الزَّمانِ

بشارت امام عسكری به یك ایرانی درباره امامت حضرت مهدی(عج)

رئیس مركز تخصصی مهدویت گفت: ارتباط شیعیان با امام عسكری (ع) بسیار مشكل و مخفیانه بود. اما حضرت در آن شرایط دست از هدایت جامعه بر نداشتند. تمھید و آماده كردن شیعیان برای ورود به دوران غیبت از جمله دیگر برنامه‌های امام (ع) بود.

 

حجت‌الاسلام مجتبی كلباسی رئیس مركز تخصصی مهدویت در گفت‌وگو با خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس با بیان اینكه همه ائمه در غیبت نسبی به سر می‌بردند، ابراز داشت: غیبت تنها به دوره امام عصر(عج) نبوده، بلكه تمام ائمه (ع) در غیبت به سر برده‌اند، در دوران پیامبر(ص) و ائمه (ع) نیز تنها عده محدودی از مردم با ملاقات و مشرف شدن در خدمت این معصومان از محضر آن‌ها بهره‌مند می‌شدند و این امكان برای مردم مناطق دور دست وجود نداشت.

هدایت جامعه در شرایط سخت دوران عباسی

وی با بیان اینكه امام عسكری (ع) در دوران كوتاه امامتشان نقش تبیین و تبلیغ شیعیان با وجود شرایط سخت آن زمان انجام دادند، افزود:‌ ارتباط شیعیان با امام عسكری (ع) بسیار مشكل و مخفیانه بود. اما حضرت در آن شرایط دست از هدایت جامعه بر نداشتند. تمھید و آماده كردن شیعیان برای ورود به دوران غیبت از جمله دیگر برنامه‌های امام حسن عسكری (ع) بود.

حراست و مرزبانی از عقاید و رسالت‌های امامت

حجت‌الاسلام كلباسی با تأكید بر اینكه شرایط زندگی در سامرا و در یك پادگان نظامی یك دوره غیبت نسبی را برای امام عسكری (ع) ایجاد كرده بود، خاطرنشان كرد: پیشوای یازدهم شیعیان به طور مستقیم نمی‌توانستند با مردم ارتباط داشته باشند، بنابراین سازمان وكالت را راه‌اندازی كردند. همچنین حراست و مرزبانی از عقاید و رسالت‌های امامت نیز وظیفه‌ای دیگر بود كه حضرت مانند سایر ائمه انجام دادند.

زمین هیچگاه از حجت خالی نخواهد ماند

وی با اشاره به حضور برخی افراد موثق در شبكه وكالت امام حسن عسكری (ع) گفت: احمد بن اسحاق از نزدیك‌ترین یاران امام عسكری (ع) محسوب می‌شد كه در آن روزگار در شهر قم زندگی می‌كرد. علاقه‌اش به امام عسكری (ع) او را از قم به سامرا كشانید. در محضر امام عسكری (ع) قبل از اینكه لب به سخن بگشاید، امام حسن عسكری (ع) فرمود: «ای احمد بن اسحاق! خداوند متعال از اول خلقت آدم تا امروز زمین را خالی از حجت قرار نداده است و تا قیامت هم خالی نخواهد گذاشت؛ حجتی كه به واسطه او گرفتاری‌ها را از اهل زمین دفع می‌كند و به سبب او باران نازل می‌شود و به میمنت وجود وی بركات نهفته در دل زمین را آشكار می‌سازد».

بشارت ولایت امام زمان اولین‌بار به یك ایرانی داده شد

رئیس مركز تخصصی مهدویت بیان داشت: احمد بن اسحاق از حضرت (ع) پرسید: یا ابن رسول اللّه! حجت خدا بعد از شما كیست؟ حضرت به درون خانه رفت و لحظه‌ای بعد كودكی سه ساله‌ای كه در آغوشش بود را بیرون آورد و فرمود: «ای احمد بن اسحاق! اگر در نزد خداوند متعال و ائمه اطهار (ع) مقامی والا نداشتی، فرزندم را به تو نشان نمی‌دادم. این كودك هم نام و هم كنیه رسول خدا (ص) است و همین كودك است كه زمین را بعد از آنكه از ظلم پر شد، پر از عدل خواهد كرد. ای احمد بن اسحاق! فرزندم همانند خضر و ذوالقرنین است. به خدا سوگند او غیبتی خواهد داشت و در زمان غیبت، غیر از شیعیان ثابت قدم و دعا كنندگان در تعجیل فرجش، كسی اهل نجات نخواهد بود».