1 اردیبهشت 1403

مرکز تخصصی مهدویت

اَللَّهُمَّ صَلِّ علي مَوْلانا وَ سَيِّدِنا صاحِبِ الزَّمانِ

اربعین؛ از بستر عشق به امام شهید، زائر را به انس با امام حی می‌رساند

حاج آقا نصوری

معاونت تبلیغ و ارتباطات مركز تخصصی مهدویت با بیان اینكه هنرِ دین این است كه از بستر عشق به امام شهید ما را به انس و محبت به امام حی می‌رساند، گفت: جریان اربعین امیدآفرین است همان اصلی كه سبك زندگی منتظرانه بشدت به آن نیاز دارد.

حجت الاسلام والمسلمین «محمدرضا نصوری»  با بیان اینكه پیاده‌روی اربعین یكی از اجتماعات عظیم شیعیان و مانوری است كه منتظران انجام می دهند؛ اظهار كرد: از شرایط ظهور اتحاد و همدلی و مواسات است كه در جریان اربعین به یك فرهنگ تبدیل شده و همه خالص و قلبی به میدان آن می آیند و اگر این فرهنگ را در كل سال داشته باشیم بستری برای ظهور امام زمان(عج) از ورای وفاق و اتحاد قلوب فراهم می شود.

وی ادامه داد: در روایات است كه برای امر فرج خود را آماده كنید اتفاقی كه در هر اربعین رخ می دهد، البته این آمادگی باید به گونه ای باشد كه دشمن امام زمان(عج) به خشم درآید، از این رو، حماسه اربعین در كنار اینكه مانور انتظار است ظرفیتی عظیم برای ترویج آموزه های مهدوی در قالب صحیح است.

ایشان ادامه داد: اربعین از جلوه های زیبای عرض ارادت به محضر امام حسین(ع) است كه مردم برای امام شهید تلاش كرده و به ایشان عرض ارادت می كنند هنر دین است كه از بستر عشق به امام شهید به انس و محبت به امام حی برسیم. اگر تلاش ما این باشد كه بعد از اربعین این قدم ها را در امر ظهور موثر بدانیم ظهور قطعا اتفاق می افتد باید یك انسان امیدوار به ظهور باشیم اربعین این امید را برای ظهور ایجاد می كند.

وی تاكید كرد: همانطور كه انسان ها در غیبت امام عصر(عج) مقصر هستند می توانند در ظهور موثر باشند، همانگونه كه در اربعین موثر هستند و حماسه ساز می شوند. اگر اعمال و رفتارمان را در مسیر ظهور قرار دهیم و نمونه كارهای اربعین را در طول سال نیز دنبال كنیم، آمادگی عمومی برای ظهور از مسیر وفاق و همدلی فراهم می شود.

حجت الاسلام نصوری در ادامه ابراز كرد: همانطور كه برای اربعین 20 وزارتخانه و نهاد عضو ستاد اربعین كشور هستند برای ظهور هم باید چنین هم‌افزایی‌ای شكل بگیرد و ستادی تشكیل شود به ویژه آنكه سند بالادستی این ستاد نیز با وجود روایات فراهم است.

وی درباره اصولی از سبك زندگی منتظرانه و زمینه‌ساز ظهور امام زمان(عج) كه در پیاده روی اربعین تمرین و محقق می شود، گفت: از مهمترین اصول در سبك زندگی منتظرانه مهرورزی است این اصل در اربعین به زیبایی تمام دیده می شود، میزبانان و مواكب با همه امكانات به میدان خدمت به زائران حضرت سیدالشهداء(ع) می آیند؛ اصل مهرورزی در اربعین تمرین شدنی است.

این كارشناس مهدوی تاكید كرد: پرهیز از گناه از دیگر اصول منتظرانه‌ای است كه در این پیاده روی تمرین می شود همه تمركز زائران اربعین در راهپیمایی  این است كه گناه نكنند و همه توجهشان به اهل بیت(ع) معطوف است و فضای توبه ایجاد و اصل تزكیه را دنبال می كنند. علاوه بر این، اگرچه پیاده‌روی اربعین همراه با گرما، سختی راه و خستگی است اما زائران اصل صبر و بردباری را برای خودسازی تمرین و پیاده می كنند.

وی با بیان اینكه مهمترین شرط در زمینه سازی برای ظهور، اتحاد و همدلی است، ادامه داد: این اصل به زیبایی تمام در اربعین جلوه‌گری می كند؛ اثرگذاری این حركت در طول سال امیدآفرینی را در جامعه پررنگ می كند امیدی كه باید در سبك زندگی منتظرانه ایجاد و پررنگ شود و رعایت این اصول اربعینی ما را در دستیابی به سبك زندگی منتظرانه كمك می كند.

حجت الاسلام نصوری در پایان خاطرنشان كرد: حركت عظیم اربعین از چنان نگاه معرفتیِ قوی برخوردار است كه بدعت ها و برخی انحرافات حاشیه ای در آن اصلاً به چشم نمی آید، چنان كه سال های گذشته برخی جریان های انحرافی درصدد نفوذ بودند و موفق نشدند اما به هر حال زائران باید مراقبت كنند تا به تعبیر آیه پایانی سوره مباركه آل‌عمران كه می فرماید: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» رابطه‌شان با امام خراب نشود.