6 اردیبهشت 1403

مرکز تخصصی مهدویت

اَللَّهُمَّ صَلِّ علي مَوْلانا وَ سَيِّدِنا صاحِبِ الزَّمانِ

انتظار فرج نیازمند تواصی در صبر و مقاومت است

فهرست مطالب:

رئیس مركز تخصصی مهدویت؛حجت‌الاسلام كلباسی با بیان اینكه زمینه‌سازی برای ظهور امام زمان(عج) به صبر و مقاومت نیاز دارد، گفت: انتظار صلح و عدالت جهانی، تمهیداتی را می‌طلبد كه در ابعاد عملی و نظری به استقامت فراوان نیاز دارد و بدون آن انتظار معنا ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین «مجتبی كلباسی» به مناسبت فرا رسیدن 23 مرداد، روز مقاومت اسلامی درباره معنا و كاركردهای مقاومت در فرهنگ انتظار و زمینه‌سازی ظهور، اظهار كرد: از آموزه های حتمی و قطعی قرآن و عترت مسئله صبر و مقاومت است كه با تعابیر متنوعی بیان شده است، گاهی با عنوان صبر و زمانی با تعبیر مقاومت و نیز با دیگر واژگانی كه حامل این معنا هستند و به گونه ای این مفهوم در فرهنگ دین مطرح است كه جزء جدایی‌ناپذیر دستورات دین محسوب می شود.

رئیس مركز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم ادامه داد: مهم آنكه در لسان قرآن و در مقایسه با نماز، صبر زودتر از آن مورد تاكید قرار می گیرد: «اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ»؛ چون هیچ كمالی اعم از كمال فرهنگی، هنری و سیاسی و .. بدون صبر و استقامت میسر نمی شود لذا هر میزان هدفی بزرگ تر و متعالی تر باشد به صبر و استقامت بیشتری نیاز دارد؛ از این رو، مسئله ظهور امام زمان(عج) و تحقق حاكمیت مهدوی كه برترین آرمان بشری در ابعاد مختلف است به صبر و مقاومت بیشتر نیاز دارد.

وی تاكید كرد: چراكه در بعد سیاسی آن حكومت، جهانی است، در بعد اقتصادی فقر را ریشه‌كن و در بعد اجتماعی قسط و عدل را اقامه می كند و … لذا آنها كه می خواهند زمینه این آرمان را محقق كنند به صبر و استقامت نیاز دارند. چنان كه خدای متعال در سوره مباركه عصر می فرماید: «تَواصَوْا بِالصَّبْرِ»؛ یعنی باید به صبر و تحمل تواصی شود. از این رو، صبر و مقاومت در مسیر انتظار جزئی لاینفك و الزامی است و بدون آن محقق نمی شود.

وی در ادامه بیان كرد: انتظار صلح و عدالت جهانی، تمهیداتی را می طلبد كه در ابعاد عملی و نظری به استقامت فراوان نیاز دارد امید است با اقتداء به سیره معصومان(ع) به ویژه امام حسین(ع)، بتوانیم وظیفه خود را انجام دهیم.

حجت الاسلام كلباسی درباره نقش مقاومت و صبر در رسیدن به خیمه‌گاه مهدوی از خیمه حسینی، اضافه كرد: اگر برای وجود مقدس حضرت سیدالشهداء(ع) عزاداری می كنیم به دلیل اهدافی است كه ایشان دنبال كرده اند؛ حضرت اباعبدالله الحسین(ع) درصدد اصلاح امت و ایجاد زمینه حاكمیت صالحان بودند و انقلاب جهانی امام مهدی(ع) نیز اهداف همه انبیاء و اولیاء به ویژه امام حسین(ع) كه بالاترین مسیر ظهور را فراهم كردند، دنبال می كند.

وی در پایان خاطرنشان كرد: فرصت اصلی برای ظهور حضرت حجت(عج) را امام حسین(ع) فراهم كردند و این واقعه در تاریخ اسلام و بشریت كارساز بوده لذا امام مهدی(عج) و امام حسین(عج) در مسیر و هدف و مقصد مشترك هستند. اینكه در زیارت عاشورا از خدا طلب می كنیم در ركاب امام مهدی (ع) انتقام خون سیدالشهداء(ع) را بگیریم، یك وجهش تحقق آرمان های قیام حسینی است كه در عصر ظهور انجام می شود. آرمان هایی كه تحقق آنها به صبر و مقاومت نیاز دارد.