6 مرداد 1403

مرکز تخصصی مهدویت

شرط عنایت ویژه امام زمان(عج) به مجالس عزای حسینی

حجت‌الاسلام «محمدرضا فوادیان»، کارشناس مهدوی با اشاره به تأکید امام زمان(عج) نسبت به قرائت زیارت عاشورا، گفت: با توجه به آنکه صاحب عزای واقعی عزاداری‌های حسینی، امام زمان(عج) هستند، به مجالسی كه مخلصانه برای جد بزرگوارشان برگزار می‌شود، عنايت و توجهی ويژه دارند.
حجت الاسلام فوادیان با بیان اینکه بنابر تصریح روایات ارتباطی عمیق بین عاشورای حسینی و انتظار برای امام مهدی(عج) وجود دارد، اظهار کرد: درك حقيقت عاشورا و انتظار بدون ياري از يكديگر، بي‌مايه و بدون هويت است، حضرت مهدی(عج) فرزند و وارث و منتقم حضرت اباعبدالله الحسین(ع) است و آن قیام جهانی که برای آزادی جهان و اقامه عدالت برپا می شود بدون نهضت حسینی بی‌فرجام است.
«كل يومٍ عاشورا و كل أرض كربلا» با جان شیعه آمیخته است
دبیرعلمی اندیشکده مهدویت تصریح کرد: از این رو است که شيعه رمز بقا، تلاش و حركت خود را كربلا و سرّ پايداري و ماندگاري را ظهور مي‌داند. لذا در هر جاي جهان انديشه و تفكر شيعه حاكم باشد، سازش و سكوت بي‌معنا خواهد بود و شيعه با ظلم و تن‌ دادن به آن بيگانه است؛ شعار «كل يومٍ عاشورا و كل أرض كربلا» با جان شیعه آميخته است و همه ساله با فرا رسيدن محرم و اقامه عزا براي سالار شهيدان(ع) و تبيين معارف عاشورا جانی تازه در كالبد شيعه می دمد.
این کارشناس مهدوی ادامه داد: اين مسئله از ديد و نگاه دشمنان درجه يك اسلام يعني صهيونيزم نيز مخفي نمانده است. آنها با حضور ۴۰۰ انديشمند خود همايشي را در تل‌آويو برگزار کردند و به اين نتيجه رسيدند كه شيعه دو نگاه دارد: نگاه سرخ و نگاه سبز؛ عاشورا نگاه سرخ الهام‌بخش و ظهور نگاه سبز تداوم و استمرار است. شيعه با الگو قرار دادن امام حسين(ع) زندگي با ظلم را ذلّت دانسته و لذا هرگزبا ظلم نمي‌سازد و بعد از قيام، حركتش را زمينه‌ساز ظهور مي‌داند و از هيچ قدرت و تهديدي هراس ندارد. لذا به گوشه‌اي از پيوند اين دو جريان گذشته و آينده اشاراتي مي‌شود.
عنایت صاحب عزا به سوگواران
وی با بیان اینکه امام مهدی(عج) به مجالس ذکر مصائب امام حسین(ع) عنایتی ویژه دارند، گفت: با توجه به آنکه صاحب عزای واقعی عزاداری های امام زمان(عج) به عنوان وارث و منتقم ایشان هستند، بدون ترديد به مجالسي كه مخلصانه براي جد بزرگوارشان برگزار مي‌شود، عنايت و توجّه ويژه‌اي دارند. مرحوم علامة اميني در الغدير مي‌گويد: در ميان اصحاب ما مشهور است كه در هر مجلسي قصيده «ابن عرندس» خوانده شود، موجب تشريف فرمايي حضرت بقية الله(عج) به آن مجلس مي‌شود.
مولف «از حسین(ع) تا مهدی(عج)» اضافه کرد: مرحوم شيخ عبدالزهراء كعبي از خطبای بزرگ شیعه تعریف می کرد: يك روز بعدازظهر وارد صحن مطهر امام حسين(ع) شدم، شخصي در مقابل يكي از حجره‌هاي صحن شريف (كه كتاب‌هاي مذهبي مي‌فروخت و با من سابقه آشنايي داشت) مرا ديد و گفت: كتاب كوچكي دارم كه به نظرم براي شما خوب باشد و در آن اشعاري بسيار زيبا دارد. قيمت آن هم اين است كه يك بار آن را برايم بخوانی؛ كتاب را گرفتم. خيلي كتاب مفيد و سودمندي بود؛ زيرا اشعار قصيدة ابن عَرَنْدَس حلّي كه مدت‌ها دنبال آن مي‌گشتم در آن بود. در يكي از رواق‌ها نشسته، به خواندن آن اشعار براي كتاب فروش مشغول شدم و هر دو اشك مي‌ريختيم كه ناگهان سيدي از بزرگان عرب را ديدم كه در برابرم ايستاده به اشعارم گوش مي‌دهد و گريه مي‌كند.
وی افزود: آن مرحوم ادامه می دهد: گريه آن بزرگوار شديد شد، رو به ضريح امام حسين(ع) كرد؛ و بيت «ايقتل ظمانا…» را تكرار مي‌نمود و همچون زن جوان مرده مي‌گريست. همين كه اشعار را به پايان رساندم، ديگر آن بزرگوار را نديدم. براي ديدن ايشان، از صحن خارج شدم تا شايد او را بيابم؛ ولي ايشان را نديدم. به هر كجا رو نمودم، اثري نيافتم؛ گويا از برابر چشمم غايب شده است. به يقين دانستم كه حضرت حجت(عج) بوده اند(ملاقات با امام عصر(عج)، ص ۳۱۵)
حجت الاسلام فوادیان با بیان اینکه امام زمان(عج) به خواندن و مداومت بر زیارت عاشورا سفرش دارند، تأکید کرد: محدث نوري(ره) حكايت سيد رشتي را چنين نقل مي‌كند كه حضرت(عج) به سيد دستور خواندن نافله (خصوصاً نافله شب)، زيارت جامعه و زيارت عاشورا را مي‌دهد و بعد از آن مي‌فرمايد: شما چرا نافله نمي‌خوانيد؟ نافله نافله، نافله! شما چرا عاشورا نمي‌خوانيد؟ عاشورا، عاشورا، عاشورا! و بعد فرمود: شما چرا جامعه نمي‌خوانيد؟ جامعه، جامعه، جامعه!
برگرفته ازخبرگزاری شبستان